Image credit: Nereis Ferrer

Dates and Tickets

Details

Delta Punk presents
Josephine Foster (USA)
Support: The Zew (AT)
Venue: Spitzer
Taborstraße 10, 1020 Wien, Österreich

Doors: 07:00 PM
Starts: 08:00 PM

 

North American artist Josephine Foster (b. 1974): singer, multi-instrumentalist, song composer. Known to breathe new life into archaic forms, embodying the cultural archaeology of Harry Smith’s old weird America, she has lent her warbling mezzo-soprano and interpretive wit to nearly two decades of self-produced recordings.

As Jarry said, anachronism, the crossing of different times, produces eternity, and anachronic is an apt arch-adjective to describe Foster’s singular songbook, one that began in the Mountain West (where at age 15 she had her first gig delivering hymns at a log cabin church). Her uncanny timbre imparts a paradoxically rustic glamour, despite a certain stage shyness.

In her 20’s, submerged into Chicago’s fringe rock and free jazz periphery, frayed vestiges of her abandoned operatic aspirations wore away; she then crossed the Atlantic for over a decade, grounding herself in the earthen glaze of rural Spain. A glitter of Nashville recording residencies helped shape her prolific output, solo and band album releases, leading a variety of ensembles on the road around the world and in the studio.

Foster draws from spiritual wells beyond limits of space and time, her performances mesmeric. An oneiric voice which entwines with her own swelling guitar, piano, harp and autoharp gestures, folk-art songs spun in surprising musical design, are often playfully unravelled. And while she favors the piano or organ, she will probably play whatever guitar is handed to her.

Many of her albums, the country-blues and Americana inflected No Harm Done (2020), the gothic Godmother (2022), and others, are available through Fire records.

 

Ein Fuß drin, einer draußen, „One Foot In, One Foot Out“, so dekodiert sich „1FI1FO“, der Titel 
von Leonie Schlager alias The Zew’s letztjährigem Debüt-Album – einerseits ein passendes 
Gleichnis für die „Zustände der Liminalität“, mit denen sich ihr Songwriting beschäftigt, 
andererseits eine treffende Beschreibung ihres gleichermaßen intim selbstgemachten wie ätherisch 
außerweltlichen Sounds. Oft klingt Schlagers konsequent unaufgeregte Stimme so, als sänge sie im 
Zimmer nebenan, von der berührbaren Welt distanziert durch Echo, Hall oder verfremdeten Pitch, 
ihre zumeist gezupfte E-Gitarre einmal geloopt dann wieder nicht, mit einem heimeligen Hang zum 
warmen, leicht angedumpften Drone. „Cyborg Folk“ nennt The Zew diesen Sound, der in seinem 
melodiösen Minimalismus manchmal ein wenig an Bridget St. John, Vashti Bunyan, Connie 
Converse oder Nico zu Zeiten von „Chelsea Girl“ erinnert. Songs wie „This is“, „Itchy Feet“ „The 
Collector“ oder „Come on Down“ landen im unvorbereiteten Ohr mit der Selbstverständlichkeit des
Immerschondagewesenseins, der Aura lange verschollen gewesener Schätze. Dabei ist The Zew 
unter uns, und mit allen sechs Augen in ihrem Gesicht (vier davon malt sie sich auf die Wangen, als Symbole des „female gaze“). „Here is that sound again, tipping me over.“ - (Robert Rotifer)